پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ادرس دفتر اشعار الف صفایی در تلگرام
نوشته شده در جمعه 23 تير 1396
بازدید : 3159
نویسنده : اسدصفائی )

سلام دوستان عزیز

پس از سالهادوری از شما همراهان عزیز که باعث دلتنگی من شده بود 

دوباره تصمیم گرفتم پیش شما برگردم

لینک کانال تلگرام خودم رو هم اینجا قرار میدم تا اگر حوصله داشتید سر بزنید

 

عشق نام دیگر من است
ابرها برای چه کسی گریه میکنند?
دلنوشته های
#اسد_صفایی
الف_صفایی
 
لینک ای دی تلگرام
https://t.me/As_safaie
 
لینک کانال شعرها و دستنوشته ها
https://t.me/alefsafaie

:: موضوعات مرتبط: آثارخودم , ,
:: برچسب‌ها: |#تلگرام_کانال|کانال||کانال_شعر|شعر||الف_صفایی|بازدید_تلگرام|_#شعرهای_معاصر_در_تلگرام|کانال_تلگرام|تلگرام_اسدصفایی|| ,



به صفاکده خوش آمدید
نوشته شده در جمعه 7 بهمن 1398
بازدید : 2518
نویسنده : اسدصفائی )

دوستان عزیز لطفا از قسمت پیام به عنوان تبلیغات استفاده نکنید

متن های تبلیغاتی نفرستید با تشکر : ادمین

برای دیدن دفاتر شعر من
به لینک زیر مراجعه کنید

 

 

 

 

 آکادمی ترانه 

 سایت شعر ناب

سایت شعر نو

انجمن شاعران جوان


:: برچسب‌ها: |دفتر شعر اسدصفائی| ,



نخستین جشنواره شعر طنز شهروندی با عنوان
نوشته شده در دو شنبه 24 فروردين 1394
بازدید : 2352
نویسنده : اسدصفائی )

نخستین جشنواره شعر طنز شهروندی  با عنوان  "گوله نمک" فراخوان داد . . .

 


جشنواره شعر طنز

کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان برگزار می کند:
نخستین جشنواره شعر طنز شهروندی  با عنوان  "گوله نمک"
شرایط  شرکت در جشنواره:
1-    کلیه آثار باید در قالب کلاسیک ارائه شود و اشعار سپید و نیمایی پذبرفته نخواهد شد. 
2-    جشنواره در دو بخش زیر برگزار می شود:
•    شهر و کالبد شهری: بازیافت و پسماند، ترافیک، عوارض شهرداری، فضای سبز، آثار تاریخی و ...
•    شهر و شهروندان: حسن خلق، مشارکت اجتماعی، حقوق شهروندی و ...
3-    شرکت کنندگان می توانند در هر بخش حداکثر 4 اثر ارائه دهند.
4-    آثار ارسالی نباید قبلا در جشنواره ای برگزیده شده باشد.
5-    تمامی آثار باید در قالب یک فایل ورد با فونت BNazanin 14 به همراه نام و نام خانوادگی،

شهر محل سکونت و شماره تماس به  آدرس رایانامه goollenamak94@gmail.com ارسال شود.
6-    مهلت ارسال آثار تا 5/2/94 بوده و به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.
7-    پس از داوری آثار ، از هر بخش 4 نفر برگزیده شده و در بخش نهایی شرکت داده خواهند شد.
8-    بخش نهایی جشنواره به صورت مسابقه زنده بداهه سرایی در روزهای 16 تا 18 اردیبهشت 94

در شهر اصفهان با اجرا و داوری دست اندر کاران  برنامه تلویزیونی "قندپهلو" برگزار خواهد شد.
9-    جوایز بخش نهایی به صورت زیر است:
•    نفر اول : 1،000،000  تومان
•    نفر دوم: 800،000  تومان
•    نفر سوم: 600،000  تومان
•    نفرچهارم: 400،000  تومان
•    نفرات پنجم تا هشتم: 300،000  تومان
جهت اطلاعات بیشتر به سایت SHAHRVANDI.NET مراجعه و یا با شماره تلفن 031-34484696

  تماس حاصل فرمایید.



منبع : www.festivalnews.ir


:: برچسب‌ها: +نخستین جشنواره شعر طنز شهروندی با عنوان ,



انتحار- غزل -اسدصفایی
نوشته شده در چهار شنبه 19 فروردين 1394
بازدید : 2691
نویسنده : اسدصفائی )

ابریست در برم دلگیرو اشکبار 

خون گریه میکند از درد روزگار 

یک شهرِ بی پناه یک آسمان سکوت 

یک ماهِ منتظر درگیرِ انتظار 

بر صخره میزند موجِ غریبه ای 

از وحشت شب و دریای بیقرار

آوای گرگ ها از دور میرسد 

از کوه روبرو سر سخت و باوقار

همراه رفتنم راهی به ناکجا

با کوله بار غم در آخرین قطار

بوق شناوری تسخیر میکند 

این مردِ خسته را در حال انتحار

 در من ترانه ای تکرار میشود 

موسیقیِ پس از پایان انفجار

دنیا دروغ بود اینجا بهشت نیست 

ما گول خورده ایم از داورِ قمار

صفایی

 


:: موضوعات مرتبط: آثارخودم , ,
:: برچسب‌ها: |دانلود +شعار اسدصفایی+دانلود ترانه+غزل +صفاکده+انتحار+شعر انتحاری| ,



کوچه ی دل نگران :asad safaie
نوشته شده در سه شنبه 26 اسفند 1393
بازدید : 2676
نویسنده : اسدصفائی )

 

کوچه ی دل نگران :

 

خسته ام از نفسِ سردِ شما رهگذران   

 مانده ام  زیرِ قدم های غمِ بی خبران

 

قفسِ تنگِ جهان، ریخته در باور من                       

حسرتِ زندگی و غربتِ بی همسفران

 

تهِ سیگارِ شما مونسِ من بود و نبود                 

 همدمی مثلِ دلِ غمزدهِ ی دربه دران

 

کوچه ای در وسط شهرم وامروز مرا                     

می فروشید به اندوخته ی بی هنران

 

در لگد مالِ شب و روزعیان می دیدم                   

 رخنه ی توطئه در معرکه ی بد نظران

 

کُنجِ دیوارِ همین کوچه نشستید ولی                  

 دل ندادیـد به تنهاییِ خونین جگران

 

میروم گرچه از این شهر،ولی میدانید                        

 میروم با دل خونین و سراپا نگران

 

آخرین حرف من اینست کسی نگذارد                        

 دلِ خود را به سرِ راهِ جهانِ گذران

.........................................

اسدصفایی


:: موضوعات مرتبط: آثارخودم , ,
:: برچسب‌ها: |صفا|غزل معاصر|اسدصفایی|بناب|تبریز|شعر معاصر|اسدصفایی|safaie| ,



آیریلیق شعری (اسد صفایی)
نوشته شده در پنج شنبه 21 اسفند 1393
بازدید : 2939
نویسنده : اسدصفائی )

منله دانیشدی بیر تَهَر ، گوزلَریوین زبانه سی 

 

یاندی ایچیمده سئوگیمیز ،قالمادی هئچ نشانه سی

 

آیریق ایچره بیلمه دیم ، هانچی باخیشلا دولموسان

 

دویغولو اللرین داها، آیری دی اشیانه سی 

 

عسگریدیم ساواش چاغی ، بیر ایکی ایل گه لم مَدیم

 

دولموشودی قولاقلارا ، توپ توفه* یین ترانه سی 

 

توپراقا قان دوشن زامان ، کیم بئراخیب گه لر آخی

 

منده واریدی عشق ائله اوردا وطن بهانه سی

 

نامه لریمده حسرتی کیمسه باخار سا باش تاپار

 

آز قالا دَرسین* اونلارا ترکشیمین* کمانه سی

 

 خاطیرلا بیر گون من ائله ال اله وئردین آغلادین

 

سن قولاقیمدا سویله دین گوزله یه رم فسانه سی 

 

(صفایی)

 

 


:: موضوعات مرتبط: آثارخودم , ,
:: برچسب‌ها: |تورکی شعر|بیناب|غزل ترکی|اسد ترکی شعر|آیریلیق|ساواش چاغی| ,



دانلود دیوان اشعار فضولی(حکیم ملا محمد فضولی)
نوشته شده در دو شنبه 20 بهمن 1393
بازدید : 5292
نویسنده : اسدصفائی )
با توجه به درخواست دوستان عزیزمان در این پست 

دیوان اشعار حکیم ملا محمد فضولی
برای دانلود

قرار داده شد لطفا با کلیک روی گزینه ی
دانلود

یا روی عکس از پی دی اف ،دیوان اشعار شاعر بزرگ

و نامی حکیم  فضولی را دریافت کنید و از خواندن دریای

عمیق این شاعر 
بهره مند شوید 

محمد فضولی (ترکی آذربایجانیMəhəmməd Füzuli ، ترکی استانبولیFuzûlî)
یا ملا محمد بن سلیمان بغدادی[۵] ‏(۱۵۵۶شاعر و ادیبآذربایجانی است.
او را «بزرگترین شاعر ترکی آذربایجانی در سدهٔ دهم» می‌دانند او سه زبان
 ترکی، فارسی و عربی را به خوبی می‌دانست و به هر سه زبان شعر سروده‌است.
او را یکی از پایه‌گذارانسبک هندی می‌دانند.
مردم این دیار را با من
 
  اثر شفقت و عنایت نیست
یا در ین قوم نیست معرفتی
 
  یا مرا هیچ قابلیت نیست

 

 اشعار فضولی

 

 

 

:: برچسب‌ها: |دانلود اشعار فضولی|دانلود دیوان فضولی|فضولینین شعرلری|divane fozolinhkg , n hauhv q , gd|دانلود شعر ملا محمد فضولی|wthdd|tq , gd|safaie| ,



نقد و تحليل شعر «بابا آمد» مصطفی رحماندوست
نوشته شده در دو شنبه 20 بهمن 1393
بازدید : 2691
نویسنده : اسدصفائی )

 

نقد و تحليل شعر «بابا آمد»                                   

مشخصات شاعر

مصطفي رحماندوست ، در سال 1329 خورشيدي در همدان ، ديده به دنيا گشود. وقتي 16 ساله بود ، نخستين اثرش در مطبوعات به چاپ رسيد . او از حدود 1350 فعاليّت خود را براي كودكان و نوجوانان آغاز كرد . اولين كتابش براي كودكان در سال 1356 چاپ شد . به نام « ماهي­ها با هم» . از آن هنگام تاكنون ، آثار فراواني در قلمرو ادبيات كودكان و نوجوان به صورت تأليف و ترجمه و در قالب شعر و داستان از ايشان به چاپ رسيده است .                   

   بابا آمد

 تق تق تق تق بر در زد            بابا از بيرون آمد

 رفتم در را وا كردم                 شادي را پيدا كردم

 وقتي بابا را ديدم                   فوري او را بوسيدم

 بابا آمد نان آورد                    با لبخندش جان آورد

بابا آمد به به به                     مامان خنديد قه قه قه

 با او روشن شد خانه               او شمع و ما پروانه

 

                                                                                        (فارسي بخوانيم  ، اوّل دبستان، چاپ ششم ، 1384 ، ص 4 .)

نقد و تحليل شعر

  اكنون اين شعر را از ديد موسيقي، تخيّل و زبان بررسي می  كنيم.موسيقي به كار رفته در اين سروده بريده بريده

و از تكرار مصوّت­هاي بلند و گسسته فع لن ، فع لن سامان يافته   واست .

 (ودرعلم عروض فع لن ، فع لن ، فع لن بحر متدارك نام دارد )

كه البته اين نوع آهنگ و هارموني چونان گام­هاي موسيقيايي كودك  است كه به هنگام حركت و راه رفتن از آنان استفاده مي­كند .

جهان زبان و ذهن كودك به طور طبيعي موزون است. به همين سبب   در شعر كودك آنچه بر تأثير كلام مي­افزايد

و تصوير اقليم درون كودك را آسان مي­سازد ، موسيقي هم­خوان و متناسب با عواطف و احساس و ذائقه­ي اين گروه است .

مهمترين نكته­اي كه در خواندن درست شعر بايد بدان توجه كرد ،كشف موسيقي ذاتي هر شعر است .خواننده ،

با درنگ در نظام خوانداري شعر بايد بكوشد . ابتدا ، آهنگ كلي حاكم بر فضاي موسيقيايي شعر را دريابد

و فرايند مهارت خواندن شعر را بر همان هنجار به پيش ببرد . به ديگر سخن ، كشف موسيقي ذاتي شعر ،

چگونه خواندن را به ما مي آموزد و چگونگي رفتار زباني و منازل  بين راهي ، اينكه كجا بايد درنگ كرد

 و كجا بايد شتاب افزود را نيز به ما مي­گويد .

هنگامي كه اين شعر را براي مدرسان و معلمان دوره­ي ابتدايي ، بررسي مي­كرديم ، به اين موضوع برخورديم كه در خواندن همان مصراع نخست شعر،دشواري دارند و حتي مي­گويند به نظر ما واژه­ي «تق» بايد سه بار تكرار شود و سپس مصراع اول را اينگونه مي­خواندند : «تق تق تق بر در زد» . ريشه­ي اين خطا در عدم كشف و ادراك موسيقي اصلي شعر است . زيرا وزن اين شعر ، آنچنان كه گفته شد ، تكرار مصوت­هاي بلند و گسسته­ي « فع لن» است . بنابراين در اين وزن بايد توجه داشت كه مصوت­هاي بلند دويه دو ، با هم همراهند . بنابراين اگر موسيقي شعر كشف و اينگونه خوانده شود :

 تق تق / تق تق / بر در / زد             بابا / از بي / رو نا / مد

   فع لن / فع لن/ فع لن / فع             فع لن / فع لن / فع لن / فع

 

با كنار هم نهادن دو پاره­ي شعر ، آن لغزش ذهني هم اصلاح خواهد شد . براي درك موسيقي صحيح شعر ، نيازي نيست كه ما حتماً دانش عروضي را بدانيم . مخاطب اصلي كه كودك و نوجوان است نيز هنوز به چنين توانايي و مهارتي دست نيافته است . بلكه كافي است ذهني موسيقايي داشته باشيم با مرور و بازخواني شعر ، آن گوش و هوش موزون ، آهنگ طبيعي را پيدا خواهد كرد . البته اين كار و رسيدن به چنين مهارتي به تمرين و تكرار  و شعر خواني با صداي بلند نياز دارد .

ويژگي آهنگ اين شعر ، اين است كه جز در آخر مصراع ، دو مصوت بلند كنار هم و با درنگي به كار مي­روند و اين خود سبب مي­شود كه كودك كلمات را شمرده شمرده بر زبان آورد . اتفاقاً چون در آغاز كتاب اول ابتدايي آمده ، با حركت قدم به قدم زبان­آموز ، كه در ابتداي راه آموزش قرار دارد بسيار مناسب است . در زمينه­ي اهميّت خوانش درست شعر و ادراك موسيقي ذاتي آن ، بايد بيافزاييم كه سهم درست معاني شعر ، به ميزان بسيار زياد در پيوند با صحيح خواني و كشف ايستگاه­ها و فراز و فرودهاي آهنگ كلام است به ويژه اگر شعر نيمايي و سپيد باشد ، نزديك به هفتاد هشتاد درصد از درك مفاهيم شعر به كشف آهنگ و قرار دادن در آن فضاي موسيقيايي باز بسته است . در شعر كودك هم موسيقي ارزش بسيار بالايي دارد و از نظر اهميّت در ميان عناصر اصلي شعر كودك ، موسيقي در رده­ي نخست قرار دارد.از طريق آهنگ متناسب و همخوان با دنياي كودكان

، خيلي زود مي­توان با آنان ارتباط برقرار كرد . آن چه در شعر كودك و به طور كلي در عرصه­ي ادبيّات كودك و نوجوان اهميت دارد اين است كه بايد بتوان فضايي بيافريد كه مخاطب در آن سهيم و با آن هم نوا شود ، احساس و عاطفه در او برانگيخته شود و به يك هم­صدايي و هم­حسي برسد.در همين شعر«بابا آمد» اتفاقاً در همان آغاز سخن و مصراع نخست اين هم­حسي و هم­آوايي را كودكان كاملاً لمس مي­كنند . از ديد «تخيّل» هم اين شعر با دنياي خيال­انگيز و محسوس كودكان ،پيوندي نزديك دارد .مي­دانيم كه ويژگي اين گروه سني از مخاطبان اين است كه از نظر تخيّل ، بر جهان بيرون و دنياي حسي و ديداري و پديده­اي ملموس تكيه دارد . يعني بر پايه­ ي تخيّلي محسوس

به واقعيّت­هاي زندگي و محيط پيرامون دلبستگي دارند و به مفاهيم تعقلي و فلسفي گرايش ندارند . از اين رو است كه مي­بينيم در اين شعر هم شاعر با آگاهي از اين ويژگي تخيّل كودك تصاويري آفريده است كه كاملاً با دنياي ذهني كودك هم­سويي دارد و فضاي شعر ، براي كودك نه تنها بيگانه نيست كه يكسره خود را در آن محيط گرم و صميمي خانه با لبخند جان­آور پدر و قهقهه­ي خنده­ي مادر ، دلشاد و سرشار از مهرباني و عطوفت مي­يابد . اين تصاوير زنده و ملموس آنچنان براي كودك ، گيرايي دارد كه حس محبت دروني او را نسبت به پدر و مادر برمي انگيزد و شوق و دلبستگي­اش را به فضاي آكنده از خنده و شادي خانه دو چندان مي­كند ، آن سان كه سرانجام ، پدر را شمع روشنايي بخش و خود و ديگران را همانند پروانه­اي به گرد آن مي­بيند . شعر «بابا آمد» از نظر «زبان» ساده و روان است و هيچ پيچش كلامي ندارد . واژگان ، يكسره از قلمرو تخيّل محسوس كودك برگرفته شده است . كلماتي نظير : بابا ، شادي ، بوسيدم ، لبخند،نان، جان ، مامان ، شمع ، پروانه كلماتي هستند كه در گنجينه­ي واژگاني ذهن و زبان كودك وجود دارند . كودك با آن­ها آشناست . افزون بر اين ، انتخاب واژه­هاي : تق تق ، به به ، قه قه ، بابا ، مامان و پروانه بار عاطفي سخن را پرمايه­تر و غني­تر ساخته است .سخن آخر اينكه «تولستوي» نويسنده بزرگ روس ، مي­گويد : « هنر ، انتقال احساس­هايي است كه هنرمند آن­ها را تجربه كرده است .» بنابراين مي­توان گفت كه شعر «بابا آمد» ، بيان احساس و عواطفي است كه رحماندوست آن­ها را تجربه كرده و به زبان كودكان بازگفته است .

 


:: موضوعات مرتبط: مقاله ها , ,
:: برچسب‌ها: |نقد و تحليل شعر «بابا آمد» مصطفی رحماندوست|نقد و تحليل شعر |«بابا آمد»| مصطفی رحماندوست|صفاکده|صفایی|اسد|نقد| ,



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 23 صفحه بعد

Play 8 Ball Pool

Play 8 Ball Pool / More Sports games